Khamis, 25 Jun 2015

Menyusu Di Tempat Awam


Menyusu di tempat awam??? janggal ke tak janggal?? janggal ke tak janggal? Menyusu di tempat awam atau dengan nama omputehnya adalah Nursing in Public (NIP). Menyusukan anak merupakan tanggungjawab ibu terhadap anaknya, umpama ibu menyuap makanan lebih lebih lagi jika menyusu secara ekslusif. Ada juga yang mencemuh NIP ini ibaratnya tak tahu malu, suka suka menayangkan aset di kahalayak ramai. 


  Iolls amat yakin uolls yang NIP ni peka dengan aurat uolls kan? Tak ada sesaja nak tayangkan kepada umum pun. Tambahan sekarang dah ada kemudahan untuk terus mengamalkan NIP seperti ada shawl, nursing cover, poncho, ring-sling, breastfeeding dress. Tak ada la...nak menyusu anak je..duduk..selak..nah! Selambak ngko! Itu duluuu..tapi sekarang..dah moden (uhuk uhuk! mcm iklan sambal adabi la pulak). Dengan penggunaan perkakasan ini, kadang kadang khalayak pun tak perasan ibu sedang NIP. 

  Mungkin ada yang menanyakan kenapa laaaaa tak guna Nursing Room? Jawapannya senang saja, di Malaysia belum banyak tempat yang menyediakan Nursing Room dalam ertikata sebenarnya. Nursing Room banyak merujuk kepada Changing Room - bilik tukar lampin. Atau dalam ertikata lain, sama seperti tandas. Jika kita..nak ke makan di dalam bilik yang ada pampers yang mengandungi poo poo, wee wee? 

  Keadaan kedua, jika pun ada Nursing Room, mampukan ibu berlari mencari sedangkan anak merengek, teresak esak nak menyusu. Ingat Bionic Women ke?? Sedangkan dalam masa yang sama dia sudah memenuhi syarat untuk NIP. 

  NIP ini boleh dilaksanakan sekiranya ada 3 syarat 
  1) Dengan izin suami
  2) Aurat ditutup dengan sempurna
  3) Bukan dengan niat berbangga kerana dapat menyusukan anak. 

  Tapi ingat...NIP ini juga bersyarat...hanya untuk anak dibawah DUA tahun sahaja. 
Jadi, uolls yang terjumpa ibu yang NIP, jangan la pandang seposen. Jangan sesekali pula terbayang aset ibu itu. Bapak bapak...harus sokong sebab.. NIP tidak salah. Jika ada tiga syarat tadi..teruskan lah. 


Boleh juga baca details di 
http://mummysupplementshop.blogspot.com/2014/06/10-tips-menyusukan-bayi-di-tempat-awam.html
  

  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan