Selasa, 5 Mei 2015

Adab, Bahasa di Alam Maya




     Assalamualaikum uolls.. Kita bersiaran lagi. Hari ni Iolls terdetik untuk menyentuh pasal adab dalam pergaulan. Ye la.. kita ini kan manusia yang mudah alpa. Kalau tak diingatkan..maka ada yang terlupa. Ini juga reminder untuk Iolls.

    Dalam kehidupan kita sehari hari, seemangnya kita perlu berhubung antara satu sama lain. Jadi, setiap orang yang kita jumpa tu confirm tak semua sama pemikiran, pemahaman macam kita. Jadi..kena la hormat menghormati. Kalau tak...gaduh la.

     Dalam hidup kita ni kita kena menjaga adab dan integriti. Sebabbbbbbb.... setiap kita ni conform memegang status sebagai anak/ suami/isteri/ibu/bapa/menantu/mertua. (Iolls belum lagi pagagng status mertua, InshaALLAH, kalau panjang umur, akan pegang juga). 

  Cuba kita bayangkan kalau mertua kita baca, ibubapa kita baca, suami kita baca, isteri kita baca, anak kita baca status atau bahasa dalam fb kita ke.. whatsapp kita ke..dan bahasa itu tidak sopan. Ye la walaupun dalam keadaan kita bergurau gurau sesama kawan. Malu kan?? 

   Kalau lelaki pun sama juga, dalam lepas lepas laku...jangan lupa isteri..anda dah beristeri..maka jaga hati isteri. Yang berstatus isteri..jagalah air muka suami. Jangan menyebabkan suami kita dikatakan dayus. Kesian dia.... 

  Pendek kata..kita kena fikirkan semua itu sebelum kita berbicara. Memangla dalam ghairah berchat..lupa... Tapi BIASAKAN YANG BETUL dan BETULKAN YANG BIASA. 

    Dari segi bahasa.. gunalah bahasa yang sopan, jangan suka mencarut. Haaa...... sebut mencarut ni. Kadang kadang ada antara kita yang ter...... Kita tinggalkan la. Ubah menjadi sesuatu yang lebih baik. Istighfar ke... selawat ke.. tak pun sebut aje ALLAH. Kan senang, satu patah perkataan saja, dapat ganjaran lagi. 

   Akhir coretan, Iolls memohon maaf, coretan ini umpama teguran utk diri Iolls, semoga berbicara di Alam Maya ini bukan menjadi ladang menuai DOSA untuk kita semua. 





   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan